Aktuelle Publikationen

Auf dieser Seite finden Sie die chronologisch geordneten Veröffentlichungen unserer Wissenschaftler*innen aus den vergangenen Jahren.

Aktuelle Publikationen (Politik- und Verwaltungswissenschaft)

  • Artikel
  • Buch
  • Dissertation
  • Studien- / Abschlussarbeit
  • Tagungsbericht
  • Andere
20 / 4412
  • Qualitätsmanagement im deutschen Krankenhaus - Wege zur Implementierung nach dem Modell der European Foundation for Quality Management (EFQM)

    ×

    Das stärkste Argument der Krankenhäuser im Wettbewerb um Patienten, Mitarbeiter und Krankenkassen ist die Qualität. Im Rahmen dieser Arbeit wird ein umfassendes Qualitätskonzept mit den Grundelementen Qualitätskriterien, Qualitätsmessung und Qualitätssicherung aufgebaut. Es werden dazu praktische Umsetzungsinstrumente vorgestellt und ein Projektplan für die Einführungsschritte entworfen.
    Neben der internen Qualitätssicherung wird in dieser Arbeit ausführlich auf die Chancen und Risiken der externen Qualitätssicherung in Krankenhäusern eingegangen.
    Fuer die Zertifizierungsverfahren nach DIN EN ISO Normen, KTQ-Methodik sowie EFQM-Kriterienkatalogen wird eine vergleichende Bewertung durchgeführt.
    Die Arbeit kommt zu dem Ergebnis, daß das EFQM-Modell ein erfolgversprechendes Verfahren für die Qualitätssicherung in Krankenhäusern darstellt. Die Kriterien des EFQM-Medells werden daher exemplarisch für den OP-Bereich konkretisiert und angewendet.

  • Environmental Policy in a European Union of variable geometry? : the challenge of the next enlargement

    ×

    dc.title:

  • Optimale Regulierungseinheiten : ein Konzept für die regionale Differenzierung von Umweltstandards in der Europäischen Union

    ×

    dc.title:

  • Holzinger, Katharina (2000): Optimal Regulatory Units : A Concept of Regional Differentiation of Environmental Standards in the European Union HOLZINGER, Katharina, ed., Peter KNOEPFEL, ed.. Environmental policy in a European Union of variable geometry? : the challenge of the next enlargement. Basel: Helbing, 2000, pp. 65-107. Oekologie & Gesellschaft. 13

    Optimal Regulatory Units : A Concept of Regional Differentiation of Environmental Standards in the European Union

    ×

    dc.title:

  • Holzinger, Katharina; Knoepfel, Peter (2000): The need for flexibility : European environmental policy on the brink of Eastern enlargement HOLZINGER, Katharina, ed., Peter KNOEPFEL, ed.. Environmental policy in a European Union of variable geometry? : the challenge of the next enlargement. Basel [u.a.]: Helbing und Lichtenhahn, 2000, pp. 3-35

    The need for flexibility : European environmental policy on the brink of Eastern enlargement

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: Knoepfel, Peter

  • Knill, Christoph; Lenschow, Andrea (Hrsg.) (2000): Implementing EU Environmental Policy : New Directions and Old Problems

    Implementing EU Environmental Policy : New Directions and Old Problems

    ×

    The priorities underlying European environmental policy-making have undergone fundamental change since the early 1990s. The most important development has been the growing relevance of effective implementation of European policies at national level. The perceived gap between policy-making and implementation raises questions about the legitimacy of EU policy-making in general, making it an important political issue at EU level. However, such policy concerns have also brought the issue centre-stage in the academic debate. This is a comprehensive overview of policy changes at supranational level, situating them in the general conceptual debate on effective implementation. In matters of policy there is a real interaction and exchange of ideas between academics and practitioners.

  • Die Reorganisation von Eigentumsrechten mittelständischer Unternehmen in Ostdeutschland. Reichweiten staatlicher Kompetenzen im Transformationsprozeß der deutschen Wiedervereinigung am Beispiel der 72er Reprivatisierungen und PGH-Umwandlungen

    ×

    This dissertation was written in the context of a larger research effort on sectoral variations in the transformation process of the East Germany political economy. Several projects in this effort were able to show that sectoral differences in the transformation process were related to the extent to which the government had the competence to reorganise property rights in each sector. This thesis studies the phenomen, abstracting from sectoral differences to focus on the institutional preconditions for the successful reconstruction of medium sized business enterprise.

  • Boerner, Sabine (2000): Führung und künstlerische Qualität im Musiktheater : Eine Analyse am Beispiel des Opernorchesters Zeitschrift für öffentliche und gemeinwirtschaftliche Unternehmung. 2000, 23(1), pp. 68-78. ISSN 0344-9777. Available under: doi: 10.2307/20764920

    Führung und künstlerische Qualität im Musiktheater : Eine Analyse am Beispiel des Opernorchesters

    ×

    Die Motivation der Orchestermusik zu hoher künstlerischer Leistung lässt sich durch eine qualitätsförderliche Führung auf zweierlei Weise stimulieren: Auf der kognitiven Ebene fördert eine entsprechende Vermittlung durch den Dirigenten das Verständnis der Musiker für die künstlerische Konzeption. Die Identifikation der Musiker mit der Konzeption setzt auf der emotional-evaluativen Ebene voraus, dass der Dirigent die Musiker überzeugen bzw. inspirieren kann. Hohe künstlerische Qualität ist umso mehr zu erwarten, je mehr es dem Dirigenten als Führungskraft zusätzlich gelingt, die ungünstigen motivationalen Ausgangsbedingungen des Musizierens im Orchester zu kompensieren.

  • König, Thomas; Bräuninger, Thomas (2000): Governing the Enlarged European Union : Accession Scenarios and Institutional Reform Central European Political Science Review. 2000, 1(1), pp. 42-62

    Governing the Enlarged European Union : Accession Scenarios and Institutional Reform

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: König, Thomas; Bräuninger, Thomas

  • Rölle, Daniel (2000): Wahlprogramme : Richtschnur parlamentarischen Handelns Zeitschrift für Parlamentsfragen (ZParl). Nomos. 2000, 31(4), pp. 821-833. ISSN 0340-1758. eISSN 1862-2534

    Wahlprogramme : Richtschnur parlamentarischen Handelns

    ×

    Ist die prozentuale Häufigkeit der Thematisierung eines Politikfeldes im Wahlprogramm ein valider Indikator für die Häufigkeit der parlamentarischen Handlungen einer Partei in diesem Politikfeld? Dies wurde für vier Legislaturperioden (zwischen 1949 und 1990) sowohl für die Regierung(sfraktionen) als auch für die Oppositionsfraktionen am Beispiel des Themas Wohlfahrtsstaat untersucht. Es zeigt sich, dass Wahlprogramme verlässliche Indikatoren für das zukünftige wohlfahrtsstaatliche Handeln der Parteien im Bundestag darstellen. Mit Ausnahme der Regierungsfraktionen während der Großen Koalition haben die Parteien deutlich mehr wohlfahrtsrelevante parlamentarische Handlungen getätigt, als sie nach den Anteilen in ihren Wahlprogrammen versprachen. Die Ergebnisse können insgesamt die These einer geringen Relevanz der Wahlprogramme für das parlamentarische Handeln im politischen System der Bundesrepublik ebenso wenig stützen wie den Vorwurf, Parteien versprechen viel, halten aber wenig.

  • Differential responses to European policies : a comparison

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: Héritier, Adrienne

  • Internationale Institutionenpolitik : Die Wahl von Entscheidungsregeln für die Meeresbodenbehörde

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: Bräuninger, Thomas

  • Die Alpenkonvention und die Schweiz - eine Policy-Analyse

    ×

    Analysis of the alpine convention and the joining of Switzerland to this treaty of all alpine states. Switzerland has joined the alpine convention only after comprising the federal states (cantons) in a stronger way. The conclusion: For a successful implementation of policies the institutional paricularities should be considered.

  • Holzer, Thomas; Schneider, Gerald; Widmer, Thomas (2000): Discriminating decentralization : federalism and the handling of asylum applications in Switzerland, 1988-1996 Journal of conflict resolution. 2000, 44(2), pp. 250-275. Available under: doi: 10.1177/0022002700044002005

    Discriminating decentralization : federalism and the handling of asylum applications in Switzerland, 1988-1996

    ×

    Federalism belongs to those institutions that usually attract more admirers than critics. This study investigates whether decentralized decision making in the asylum domain undermines the principle of equality in the handling of individual cases. The externalities that power delegation creates are examined, and a principal/agent framework is developed to show how state discretion in the implementation of a unifying federal measure arises. The model distinguishes between positive and negative discrimination in the acceptance of asylum applications. The empirical analysis of approximately 180,000 cases demonstrates that the probability of negative discrimination is partly a function of the organizational principles that characterize the asylum policies of the 26 Swiss states (cantons).

  • Institutionelle Änderung im Welthandelssystem: Determinanten der Konfliktintensität bei GATT- und WTO-Dispute-Settlement-Verfahren

    ×

    One of the main topics in the 'Uruguay-Round' was the institutional strengthening of the dispute-settlement procedure within the GATT (General Agreement on Tariffs and Trade). A change was necessary after the member countries of the GATT had become aware of the incapabilties of the current dispute-settlement system. The main problem of the GATT dispute-settlement procedure was the ability of the dispute parties to block both the establishing of a panel and the adjudication. An effective and fast settlement of trade conflicts was therefore difficult. This institutional defect was supposed to be corrected by the establishment of the WTO (World Trade Organization) and the installation of the new dispute-settlement procedure. Obstruction by one of the dispute parties was not possible anymore.
    The practical implications of the new WTO dispute-settlement system are somewhat unclear. The number of the cases has been rising since 1995, when the WTO dispute-settlement came into force. Additionally, a number of intensive trade conflicts within the WTO still exist.
    The central point of this thesis addresses the effectiveness of the institutional change in the dispute-settlement procedure. Did the institutional change from GATT to WTO modify the trade conflicts in the GATT/WTO system? And as an overall question: Do institutions determine and regulate the intensity of trade conflicts or do other independent variables determine the outcome as well?
    Arguments concerning the intensity of trade conflicts derived from Neoliberal Institutionalism, Realism and Domestic-Level-Approaches are tested by ordered logit and logistic analysis. Although the results are mixed there is a strong tendency which confirms the view of Neoliberal Institutionalism. The institutional change in the dispute-settlement procedure seems to have a significant effect on the intensity of trade conflicts within the GATT/WTO dispute-settlement system.

  • König, Thomas; Bräuninger, Thomas (2000): Decisiveness and Inclusiveness : Two Aspects of the Intergovernmental Choice of European Voting Rules Homo oeconomicus XVII. 2000(1/2), pp. 107-123

    Decisiveness and Inclusiveness : Two Aspects of the Intergovernmental Choice of European Voting Rules

    ×

    When studying the constitutional choice of European voting rules, most power index analyses concentrate on member states' relative decisiveness for forming winning coalitions in the Council of Ministers. These studies have two shortcomings: (a) They ignore the distribution of relative power between the Commission, the Council of Ministers and the European Parliament, as defined by the multi-cameral European legislative procedures. (b) They disregard the absolute notion of power, which is dependent on the inclusion of member states in winning coalitions under various voting rules. In this article we present our approach on member states' constitutional choice of European voting rules with regard to the two notions of power: actors' relative decisiveness and their absolute inclusiveness in decision making. We present an index to measure inclusiveness and apply our concept to the European multi-cameral legislature. On the basis of our study, we present a reasoned account of motives behind member states' recent institutional reforms of legislative procedures.

  • Schneider, Gerald; Moser, Peter (2000): Rational Choice and the Governance Structure of the European Union : An Introduction MOSER, Peter, ed., Gerald SCHNEIDER, ed., Gebhard KIRCHGÄSSNER, ed.. Decision Rules in the European Union : A Rational Choice Perspective. London: Palgrave Macmillan, 2000, pp. 1-15. ISBN 978-1-349-62794-3. Available under: doi: 10.1007/978-1-349-62792-9_1

    Rational Choice and the Governance Structure of the European Union : An Introduction

    ×

    The European Union is increasingly characterized by a complex system of countervailing institutions. One attempt to understand the relationships between the member states and competing institutions within the EU is the theory of strategic integration. The rational choice analysis of European integration encompasses both economics and political science and is largely devoted to institutional issues. This essay offers a brief introduction to the strategic study of the European Union and a selective review of the literature on this topic. We also summarize and discuss the main contributions in this volume and point out future areas of research.

  • Die Managementforschung auf dem Irrweg der Aktionsforschung

    ×

    The paper discusses the influence of action research on theory building in the field of management studies.

  • Knill, Christoph; Lenschow, Andrea (1999): Neue Konzepte - alte Probleme? : die institutionellen Grenzen effektiver Implementation Politische Vierteljahresschrift. 1999, 40(4), pp. 591-617

    Neue Konzepte - alte Probleme? : die institutionellen Grenzen effektiver Implementation

    ×

    Effektive Implementation europäischer Politik ist ein wichtiger Indikator für die Steuerungskapazität der EU. Speziell in der europäischen Umweltpolitik, dem Paradebeispiel für ineffektive Implementation, ist es in diesem Zusammenhang zu einer grundlegenden Umorientierung in der Instrumentenwahl gekommen. An die Stelle interventionistischer Konzepte treten verstärkt flexible und kontextorientierte Steuerungsansätze. Empirische Studien belegen jedoch, daß neue Instrumente bisher keineswegs zu besseren Implementationsergebnissen führten als traditionelle Konzepte. Der ausbleibende Erfolg neuer umweltpolitischer Steuerungskonzepte kann vor dem Hintergrund mehrerer Faktoren erklärt werden, die sich sowohl auf die theoretische Ambiguität der Implementationsforschung beziehen als auch auf die defizitäre Anwendung dieser Theorie. Wir argumentieren, daß diese Defizite zumindest teilweise vermieden werden können, wenn die Implementationsaussichten unterschiedlicher Steuerungsinstrumente aus einer institutionalistischen Perspektive interpretiert werden. Es wird gezeigt, daß die Implementationseffektivität europäischer Policies weniger durch die Wahl des Steuerungsmodus per se beeinflußt wird, sondern durch das Ausmaß der von diesen Policies ausgehenden Anpassungszwänge auf nationale administrative Strukturen und Prozesse.

  • Knill, Christoph (1999): Explaining Cross-National Variance in Administrative Reform : Autonomous versus Instrumental Bureaucracies Journal of Public Policy. 1999, 19(2), pp. 113-139. ISSN 0143-814X. eISSN 1469-7815

    Explaining Cross-National Variance in Administrative Reform : Autonomous versus Instrumental Bureaucracies

    ×

    Notwithstanding an ever-growing body of literature on administrative reforms, the studies either focus on single countries or emphasize common tendencies in all countries; hence providing little systematic insight for the evaluation and explanation of administrative change from a comparative perspective. In the light of this deficit, it is the aim of this article to develop an analytical concept for explaining cross-national variances in patterns of administrative development. For this purpose, the concept of national administrative reform capacity is developed, arguing that the potential for reforming different administrative systems is basically dependent on the general institutional context in which these systems are embedded. On this basis, two ideal type constellations of administrative reform capacity and corresponding patterns of administrative development are identified and illustrated by a systematic comparison of administrative reform capacities and administrative changes in Germany and Britain.

Beim Zugriff auf die Publikationen ist ein Fehler aufgetreten. Bitte versuchen Sie es erneut und informieren Sie im Wiederholungsfall support@uni-konstanz.de