Aktuelle Publikationen

Auf dieser Seite finden Sie die chronologisch geordneten Veröffentlichungen unserer Wissenschaftler*innen aus den vergangenen Jahren.

Aktuelle Publikationen (Politik- und Verwaltungswissenschaft)

  • Artikel
  • Buch
  • Dissertation
  • Studien- / Abschlussarbeit
  • Tagungsbericht
  • Andere
20 / 4358
  • Schneider, Gerald; Gleditsch, Nils Petter; Carey, Sabine (Hrsg.) (2011): Prediction in International Relations

    Prediction in International Relations

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.editor: Gleditsch, Nils Petter; Carey, Sabine

  • Schneider, Gerald (2011): How to avoid the seven deadly sins of academic writing European Political Science. 2011, 10(3), pp. 337-345. ISSN 1680-4333. Available under: doi: 10.1057/eps.2011.32

    How to avoid the seven deadly sins of academic writing

    ×

    Doing justice to the often-ridiculed medieval catechism, this article identifies individual-level barriers to an efficient publication strategy in political science and beyond. I argue that becoming a successful and innovative academic writer needs a clear understanding of the (unholy) trinity between authors, reviewers and editors. Based on the analysis of the publication market, I introduce the ‘seven deadly sins of academic writing’ and conclude with uncle G.’s official list of publication virtues that promise increasing research productivity.

  • Holzinger, Katharina; Sommerer, Thomas (2011): The myth of the downward spiral in environmental policy regulation Perspectives on Europe. 2011, 41(1), pp. 21-27. ISSN 0046-2802

    The myth of the downward spiral in environmental policy regulation

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: Sommerer, Thomas

  • Wolf, Sebastian; Graeff, Peter (2011): Transparency International, der Korruptionsfall Siemens und einige wissenschaftliche Folgerungen WEIDENFELD, Ursula, ed.. Nützliche Aufwendungen? : der Fall Siemens und die Lehren für das Unternehmen, die Industrie und Gesellschaft. München [u.a.]: Piper, 2011, pp. 55-74. ISBN 978-3-492-05477-5

    Transparency International, der Korruptionsfall Siemens und einige wissenschaftliche Folgerungen

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: Graeff, Peter

  • Schneider, Gerald (2011): Bargaining : [Lexikoneintrag] BADIE, Bertrand, ed. and others. International encyclopedia of political science ; Vol. 1. Los Angeles [u.a.]: SAGE Publications, 2011, pp. 134-136. ISBN 978-1-4129-5963-6

    Bargaining : [Lexikoneintrag]

    ×

    dc.title:

  • Sonja Grimm: Erzwungene Demokratie : Politische Neuordnung nach militärischer Intervention unter externer Aufsicht [Rezension]

    ×

    dc.title:

  • Staatliche Dezentralisierung und lokale Demokratisierung in Bolivien und Chile : Das ländliche Munizip als Transmitter der politischen Integration von Indigenen/Campesinos in Bolivien als Hauptstudienfall

    ×

    Zusammenfassung
    Staatliche Dezentralisierung und lokale Demokratisierung in Bolivien und Chile:
    Das ländliche Munizip als Transmitter der politischen Integration von Indigenen/Campesinos in Bolivien als Hauptstudienfall


    Die vorliegende Forschungsarbeit zeigt, wie durch den Prozess der bolivianischen „Munizipalisierung“ das ländliche Munizip zum Zugang des ländlichen Raums zu institutioneller politischer Partizipation werden konnte. Dieser Prozess der Politisierung erreichte im Jahr 2005 seinen Höhepunkt mit dem überwältigendem Wahlsieg einer Partei indigenen/Campesino-Ursprungs: MAS – IPSP .
    Die Studie vergleicht Bolivien und Chile und zeigt, dass die institutionellen, und historischen Ausgangsbedingungen grundlegend verschieden sind. Zusammen mit dem Unterschied in der Intensität der Dezentralisierungsprozesse zeigen sich so zwei unterschiedliche Richtungen, die dennoch im Vergleich ein gegenseitiges Lernen erlauben.
    Im Falle Boliviens finden wir einen institutionell schwachen Staat vor, dessen Präsenz, im ländlichen Raum am schwächsten ausgeprägt ist, wofür die historisch gesehen der Zentralismus verantwortlich gemacht wird.
    Das Auftauchen des ländlichen Munizips als staatliche Institution beruht auf zwei Säulen: Zum einen der demokratischen Wahl der Bürgermeister und Gemeinderäte (1987), die dennoch bis 1994 im ländlichen Raum keine sonderlich große Wirkung hatte, und zum anderen des „Volksbeteiligungsgesetz“ (LPP) (1994), welches Folgendes bewirkte: Eine entscheidende Dezentralisierung von Ressourcen mittels Finanztransfers, die staatliche Anerkennung von traditionellen, ländlichen Organisationsformen und die Partizipation der Bevölkerung an der Ausarbeitung der Finanzplanung.
    Die bolivianische „Munizipalisierung“ setzte an einem sozialen ländlichen Kontext mit einem hohen Grad an Sozialkapital an, das auf zweierlei Weise zum Ausdruck kommt: Einerseits durch die Präsenz von sozialen Organisationen und andererseits durch die soziale Partizipation, sowohl in institutionellen Instanzen der Kommune als auch in Protestaktivitäten während der Krisenjahre (2000-2005).
    In Bolivien gründete sich die lokale Autonomie auf der Basis der Dezentralisierung von Legitimität als auch einer tiefgreifenden Dezentralisierung von Ressourcen. Die Präsenz einer lokalen Autonomie erlaubte die Formation des lokalen Raumes als hochgradig politisierter Raum, in dem sich die alten Organisationskapazitäten entfalteten. Dies erlaubte die Entwicklung eines bürgerlichen Engagements, das seinen Ausdruck in der Art des Vertrauens in das Munizip aber auch im Entstehen neuer Parteien, die einen ländlichen Ursprung haben, wie die MAS - IPSP und die MIP, findet.
    Aufgrund des partizipativen Charakters des bolivianischen Modells hat sich das ländliche Munizip in einen Transmitter der politischen Integration von Indigenen und Campesinos verwandelt, welcher im ursprünglich ländlichen Charakter der MAS -IPSP zum Ausdruck kommt. Die MAS - IPSP mit ihrer Wahlstärke und nationalen Präsenz zeigt einen Erneuerungsprozess der politischen Eliten, ausgehend von einem Bereich, der traditionell ausgeschlossen war – und dies im Rahmen der Demokratie.
    Chile ist ein Nationalstaat, der sich schon früh formierte und der eine zentralistische politische Kultur geschaffen hat. Diese existiert quer durch die gesamte politische Klasse und beruht auf der „historischen Gewissheit”, dass der Zentralismus funktioniert.
    In Chile begann der demokratische Dezentralisierungsprozess 1992 mit der demokratischen Wahl der Bürgermeister und Gemeinderäte. Allerdings wurde dieser Prozess durch eine zurückhaltende Dezentralisierung der Finanzmittel und Kompetenzen gebremst. Der Großteil der Kommunen hat eine geringe bis sehr schwache Kapazität zur Steuereinnahme. Ohne eigene finanzielle Ressourcen, über die frei verfügt werden kann, gibt es jedoch auch keine Autonomie.
    Als Erbe aus Zeiten der Diktatur zeigt sich dadurch, dass das aktuelle Sozialkapital in der chilenischen Gesellschaft relativ schwach ausgebildet ist. Im Allgemeinen ist festzustellen, dass es keinen partizipativen Impuls gibt, der sich auf kommunaler Ebene niederschlägt, das heißt, dass es nicht möglich ist, eine Politisierung im lokalen Raum festzustellen. Es ist wichtig darauf hinzuweisen, dass im Falle Chiles keine Unterteilung in städtischen und ländlichen Bereich vorgenommen wurde und somit die Aussagen bezüglich des ländlichen Bereichs in Bolivien nicht mit dem ländlichen Bereich Chiles vergleichbar sind.
    Am Beispiel Chiles lässt sich der Unterschied zwischen Dezentralisierung und Dekonzentration feststellen. So fand während der Regierung Pinochets ein wichtiger Prozess der Dekonzentration statt, der jedoch zu einer Belastung für die demokratische Dezentralisierung wurde.
    Im Fall Chiles ist festzustellen, dass seit 1992 ein Prozess der Dezentralisierung der Munizipien einsetzte. Diese hatten bereits eine Eigenständigkeit und eine institutionelle Präsenz in den lokalen Räumen. Der Prozess der Dezentralisierung begründet weder eine neue institutionelle Infrastruktur noch generiert er einen Prozess der Politisierung oder eine Entwicklung des bürgerlichen Engagements. Er ist vielmehr ein schleichender und langsamer institutionalisierter Prozess, der jedoch im Gange ist.

  • Kunze, Florian (2011): Dealing with the Demographic Change in Companies : Potential Impacts and Intervention Strategies for an Aging Workforce Zeitschrift für Personalforschung : ZfP. 2011, 25(3), pp. 273-275. ISSN 0179-6437. eISSN 1862-0000

    Dealing with the Demographic Change in Companies : Potential Impacts and Intervention Strategies for an Aging Workforce

    ×

    dc.title:

  • Basedau, Matthias; Strüver, Georg; Vüllers, Johannes; Wegenast, Tim (2011): Do religious factors impact armed conflict? : Emiprical evidence from Sub-Saharan Africa Terrorism and Political Violence. 2011, 23(5), pp. 752-779. ISSN 0954-6553. Available under: doi: 10.1080/09546553.2011.619240

    Do religious factors impact armed conflict? : Emiprical evidence from Sub-Saharan Africa

    ×

    Theoretically, the “mobilization hypothesis” establishes a link between religion and conflict by arguing that particular religious structures are prone to mobilization; once politicized, escalation to violent conflict becomes more likely. Yet, despite the religious diversity in sub-Saharan Africa and the religious overtones in a number of African conflicts, this assumption has not yet been backed by systematic empirical research on the religion–conflict nexus in the region. The following questions thus remain: Do religious factors significantly impact the onset of (religious) armed conflict? If so, do they follow the logic of the mobilization hypothesis and, if so, in which way? To answer these questions, this article draws on a unique data inventory of all sub-Saharan countries for the period 1990–2008, particularly including data on mobilization-prone religious structures (e.g., demographic changes, parallel ethno-religious identities) as well as religious factors indicating actual politicization of religion (e.g., inter-religious tensions, religious discrimination, incitement by religious leaders). Logit regressions suggest that religion indeed plays a significant role in African armed conflicts. These findings are compatible with the mobilization hypothesis, and stress the impact of conflict-prone religious structures, and particularly, the fact that overlaps of religious and ethnic identities are conflict-prone. Future research should investigate the religion-ethnicity-nexus in more detail.

  • DeRouen, Karl; Bercovitch, Jacob; Pospieszna, Paulina (2011): Introducing the Civil Wars mediation (CWM) dataset Journal of Peace Research. 2011, 48(5), pp. 663-672. ISSN 0022-3433. Available under: doi: 10.1177/0022343311406157

    Introducing the Civil Wars mediation (CWM) dataset

    ×

    Mediation is one of the few mechanisms the international community can deploy that will affect civil wars. This article introduces the dataset on mediation in civil wars – termed the Civil War Mediation (CWM) dataset. This is the first dataset to focus solely on civil war mediation. These data contribute to the present state of quantitative research on mediation in three important respects: the data are collected for the period of 1946–2004, are organized by mediation cases and by civil war episode, and provide detailed information about mediation incidences. The article first presents a few variables included in the dataset that are motivated by theoretical arguments from the literature. After a presentation of summary statistics, attention is turned to using the CWM data to explore the determinants of mediation. Mediation is shown to be a function of war type (territorial and internationalized wars are more likely to be mediated), war duration (the longer the war the higher the probability of mediation), supply-side factors (the number of democracies in the world and the global polity average), and stratum (subsequent wars are less likely to be mediated). Battle-related deaths also seem to increase the chances of mediation, though the relationship is only weakly significant. The article concludes with suggestions for future research that can benefit from the dataset.

  • Knill, Christoph; Tosun, Jale (2011): Policy-Making CARAMANI, Daniele, ed.. Comparative politics. 2. Oxford [u.a.]: Oxford Univ. Press, 2011, pp. 373-388. ISBN 978-0-19-957497-1

    Policy-Making

    ×

    dc.title:

  • Against the odds : successful UN Peace Operations - a theoretical argument and two cases / Elisabeth Schöndorf

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: Schöndorf, Elisabeth

  • Keller, Berndt (2011): After the end of stability : recent trends in the public sector of Germany The International Journal of Human Resource Management. 2011, 22(11), pp. 2331-2348. ISSN 0958-5192. Available under: doi: 10.1080/09585192.2011.584396

    After the end of stability : recent trends in the public sector of Germany

    ×

    This article examines changes in public sector employment relations in Germany, traditionally regarded as a very stable case and a country that has not been conducive to the new public management (NPM) agenda. In recent years, very significant changes in pay determination and interest representation have occurred. Public employers have changed their practice without, however, explicit reference to any NPM agenda. They have transformed civil servants' employment conditions by making use of their legally guaranteed, unilateral regulatory power of decision making, setting in train a process of fundamental transformation.

  • Hoeffler, Anke (2011): Testing the neocon agenda : Democracy in resource-rich societies COLLIER, Paul, ed.. Conflict, Political Accountability and Aid. London: Routledge, 2011, pp. 223-252. ISBN 978-0-415-58727-3. Available under: doi: 10.4324/9780203842256-13

    Testing the neocon agenda : Democracy in resource-rich societies

    ×

    Many resource-rich countries have suffered from the ‘resource curse’: the failure to harness commodity revenues for sustained growth. In this chapter we investigate analytically and empirically whether this curse is ameliorated by democracy. The question is at the intersection of two large and active literatures, one accounting for the resource curse and the other investigating the economic consequences of democracy. On the intersection, however, there is to date very little. Yet the intersection is of considerable practical concern. The recent rise in commodity prices has generated revenue booms in commodity exporters that were last experienced in the 1970s. The widespread failure to harness those booms for sustained growth is the empirical basis for the resource curse: hence, whether the present booms will repeat history is of first order importance for a large group of low-income societies. Between the two resource booms one striking institutional change has occurred: resource-rich countries are now on average more democratic. The importance of institutions and the scope for changing them are now central controversies in development economics. Thus, our investigation of the economic consequences of democratization in resource-rich countries nests within this larger debate.

  • Können sozialpolitische Dienstleistungen Armut lindern? : eine empirische Analyse wirtschaftlich entwickelter Demokratien

    ×

    Neben direkten Transferzahlungen sind sozialpolitische Dienstleistungen wie staatliche Einrichtungen der Altenpflege, Kinderbetreuung oder Gesundheitsversorgung das wichtigste Instrument moderner Wohlfahrtsstaaten. Gibt es in Ländern, die viel Geld für sozialpolitische Dienstleistungen ausgeben, auch eine niedrigere relative Einkommensarmut? Matthias Mader diskutiert verschiedene Mechanismen, die eine armutsreduzierende Wirkung sozialpolitischer Dienstleistungen nahelegen. So können etwa staatliche Kinderbetreuungsangebote nicht nur die Erwerbstätigkeit erhöhen, indem sie die Vereinbarkeit von Beruf und Familie steigern. Aufgrund des Personalbedarfs in den Betreuungsstätten werden gleichzeitig Arbeitsplätze geschaffen, was wiederum zu sinkender Arbeitslosigkeit führen kann. Der Autor untersucht für 18 Länder im Jahr 2000 den (Gesamt-)Effekt der diskutierten Kausalmechanismen in einer ländervergleichenden, quantitativen Analyse.

  • Weiffen, Brigitte; Dembinski, Matthias; Hasenclever, Andreas; Freistein, Katja; Yamauchi, Makiko (2011): Democracy, Regional Security Institutions, and Rivalry Mitigation : Evidence from Europe, South America, and Asia Security Studies. 2011, 20(3), pp. 378-415. ISSN 0963-6412. Available under: doi: 10.1080/09636412.2011.599206

    Democracy, Regional Security Institutions, and Rivalry Mitigation : Evidence from Europe, South America, and Asia

    ×

    The fact that democracies maintain peaceful relations with each other is regarded as one of the few law-like correlations in international relations, but the causes of this empirical phenomenon remain contested. This paper tries to fill this theoretical gap by attributing the remarkable stability between democracies to inter-democratic institutions. At the same time, it contributes to the debate on the need to differentiate among international organizations in order to assess their peace-building effects. We identify transnational and trans-governmental linkages as crucial features that distinguish inter-democratic from traditional institutions with non-democratic or mixed membership. In order to explain these institutions’ peace-building effect, we analyze the impact of international institutions on rivalry mitigation with a view to five pairs of states: France-Germany, Greece-Turkey, Argentina-Brazil, Indonesia-Malaysia, and Japan-South Korea. Those dyads all look back at a history of rivalry, conflict, and mutual threat perceptions, and they are located in highly institutionalized regional settings but vary with regard to their political regime type. The controlled comparison of cases demonstrates that the embeddedness of international institutions in transnational and trans-governmental linkages corresponds to each member's regime type and that these institutional differences are responsible for the varying extent of rivalry mitigation.

  • Schneider, Gerald; Banholzer, Lilli Susanne; Haer, Roos (2011): Cain´s choice : causes of one-sided violence against civilians JAKOBSEN, Tor G., ed.. War : an introduction to theories and research on collective violence. Hauppauge, NY: Nova Science Publ, 2011, pp. 57-82

    Cain´s choice : causes of one-sided violence against civilians

    ×

    This article offers a survey of the literature on one-sided violence, focussing on strategic and organizational explanations of this phenonmenon. The authors discuss the circumstances under which international interventions are successful and reduce the death toll.

  • Alle Twitterer sind gleich, aber manche sind gleicher : Neue Gatekeeper und ihre Bedeutung für die Verbreitung von Nachrichten auf Twitter

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: Jürgens, Pascal; Schoen, Harald

  • Schmitt, Sophie; Schulze, Kai (2011): Choosing environmental policy instruments : An assessment of the 'environmental dimension' of EU energy policy European Integration Online Papers (EIoP). European Communities Studies Association Austria (ECSA-Austria). 2011, 15(Special Mini-Issue 1), 9. eISSN 1027-5193

    Choosing environmental policy instruments : An assessment of the 'environmental dimension' of EU energy policy

    ×

    Although they have formerly constituted distinct traditions in the European integration process, EU regulatory activities in environmental and energy policy have now become highly interwoven. Environmental concerns increasingly influence the formulation of the EU’s energy policy, especially given the twofold challenge of securing sufficient energy supply whilst also addressing the necessity of combating climate change. In this context, a key question is, how exactly does the EU approach environmental policy objectives as part of its energy policy? Is the ‘environmental dimension’ of EU energy policy subject to a different regulatory approach than EU environmental policy in general? This paper addresses these questions from a neo-functionalist perspective by comparing the different types of policy instruments adopted by the EU in the two interrelated areas over the past four decades. Overall, this work finds that the EU continues to rely heavily on traditional command and control regulation in the context of air pollution control, whereas the environmental dimension of EU energy policy is frequently controlled by new, less interventionist forms of governance.

  • Schweik, Charles M.; Mergel, Ines; Sandfort, Jodi R.; Zhao, Zhirong J. (2011): Toward Open Public Administration Scholarship Journal of Public Administration Research and Theory. 2011, 21(Suppl. 1), pp. i175-i198. ISSN 1053-1858. eISSN 1477-9803. Available under: doi: 10.1093/jopart/muq072

    Toward Open Public Administration Scholarship

    ×

    This essay focuses on the potential of information communication technologies to move the Public Administration (PA) scholarly community into a new information paradigm. We begin with a review of conventional approaches PA scholars use to communicate with each other, students, and practitioners. After illustrating advances in Web applications, we call for an “Open PA Scholarship” in which research, teaching, and engagement are conducted in a more participatory, timely, and effective manner enabled by new technologies. We conclude with a proposal of Online PA Commons, an interactive Web platform that may facilitate the development of such scholarship.

Beim Zugriff auf die Publikationen ist ein Fehler aufgetreten. Bitte versuchen Sie es erneut und informieren Sie im Wiederholungsfall support@uni-konstanz.de