Aktuelle Publikationen

Auf dieser Seite finden Sie die chronologisch geordneten Veröffentlichungen unserer Wissenschaftler*innen aus den vergangenen Jahren.

Aktuelle Publikationen (Politik- und Verwaltungswissenschaft)

  • Artikel
  • Buch
  • Dissertation
  • Studien- / Abschlussarbeit
  • Tagungsbericht
  • Andere
20 / 4358
  • Eder, Christina; Vatter, Adrian; Freitag, Markus (2009): Institutional Design and the Use of Direct Democracy : Evidence from the German Länder West European Politics. 2009, 32(3), pp. 611-633. Available under: doi: 10.1080/01402380902779139

    Institutional Design and the Use of Direct Democracy : Evidence from the German Länder

    ×

    Despite growing interest in direct democratic institutions, the empirical evidence on the relationship between institutional design and the actual use of popular rights remains rather sparse. The authors use a novel data set on institutional openness and test its link to the number of popular initiatives in the German Länder for the period of 1997 2005. Their empirical analysis reveals a strong and robust negative effect of higher institutional requirements on the number of popular initiatives in the 16 German Länder; whereas other factors appear to be of minor importance. They thus come to the conclusion that the comparatively high institutional hurdles in the Länder impose costs of initiation, thereby limiting the number of popular initiatives.

  • Der interinstitutionelle Konflikt um die EU-Richtlinie über die Patentierbarkeit computerimplementierter Erfindungen : eine Prozess- und Konfliktanalyse der gescheiterten Richtlinie unter Verwendung der Vetospielertheorie Tsebelis'.

    ×

    The directive on the Patentability of Computer-implemented Inventions was the first attempt of the European Community to harmonize the divergent national patent laws of the European Member States at European level. However, the directive failed due to the European Parliament's veto: For the first time since the introduction of the co-decision procedure, the European Parliament rejected a directive already in its second reading.
    This thesis researches the causes for the rejection of this directive and analyses the interinstitutional conflict about the proposal's content between the Parliament and the Council. Two methods are applied: Firstly, a process tracing method is applied to determine any incident in the whole legislative process that had an impact on the decisions of the institutions. Secondly, the judicial grammatical method of interpretation is applied for an operationalisation of the different proposals and thus allows to locate the actors according to Tsebelis' Veto Player Theory.
    The process tracing method reveals how lobbyists split the Council as well as the Parliament regarding the content requirements of the directive. Eventually the decision inside the Council had to be taken by using Agenda-Setting power. The application of the Veto Player Theory indicates the role of the Council as an indirect - however unintentional - agenda setter for the rejection of the directive. The Council provided a common position to the split Parliament that did not leave any room for coalition building among the different factions of the Parliament. As a consequence, the Parliament was not able to develop an own proposal, and prefered to reject the whole directive instead of passing an unmodified common position.

  • Die Sozialpartner und der Wandel in der Politik der beruflichen Bildung seit 1970

    ×

    Dieser Aufsatz dokumentiert die Entwicklung der Politik der beruflichen Bildung seit den 1970er Jahren unter besonderer Berücksichtigung der Rolle der Sozialpartner. Im Sinne eines qualitativ-historischen Ansatzes wird dabei auf umfangreiche Primär- und Sekundärquellen sowie Erkenntnisse aus leitfadengestützten Interviews mit maßgeblichen Akteuren der Berufsbildungspolitik zurückgegriffen. Auch wenn weit reichende Reformen in der Berufsbildungspolitik kaum zu beobachten sind, lässt sich signifikanter Politikwandel identifizieren, etwa durch graduelle Präferenzwechsel der relevanten Akteure und durch die Herausbildung neuer Akteurskonstellationen und Koalitionen. Zum einen wird der Politikwandel durch die Auswirkungen der Veränderungen des Berufsbildungssystems auf die Politik ausgelöst. Zum anderen wird im vorliegenden Aufsatz der Frage nachgegangen, ob die parteipolitische Färbung der Bundesregierung darüber hinaus eine Rolle spielt. Hier wird argumentiert, dass Regierungsparteien durch gezieltes "agenda setting" und die Prägung korporatistischer Entscheidungsprozesse maßgeblich die Herausbildung neuer Akteurskonstellationen beeinflussen können.

  • Freitag, Markus; Bühlmann, Marc (2009): Crafting Trust : The Role of Political Institutionsin a Comparative Perspective Comparative Political Studies. 2009, 42(12), pp. 1537-1566. ISSN 0010-4140. eISSN 1552-3829. Available under: doi: 10.1177/0010414009332151

    Crafting Trust : The Role of Political Institutionsin a Comparative Perspective

    ×

    In this article, the authors evaluate the origins of generalized trust. In addition to examining individual-level determinants, the analytic focus is on the political-institutional context. In contrast to most of the analyses to date, the authors conduct hierarchical analyses of the World Values Surveys (1995-1997 and 1999-2001) to simultaneously test for differences among respondents in 58 countries and for variations in levels of trust between countries with different institutional configurations. In addition, the authors extend the institutional theory of trust by introducing the power-sharing quality of institutions a rather neglected institutional dimension hitherto. With regard to the most important contextual factors, the authors find that countries whose authorities are seen as incorruptible, whose institutions of the welfare state reduce income disparities, and whose political interests are represented in a manner proportional to their weight have citizens who are more likely to place trust in one another.

  • Häusermann, Silja (2009): Policy flexibility vs. policy inertia : coalitional dynamics in German pension reform CAPANO, Giliberto, ed., Michael HOWLETT, ed.. European and North American policy change : drivers and dynamics. Abingdon [u.a.]: Routledge, 2009, pp. 43-67. Routledge / ECPR studies in European political science. 61. ISBN 978-0-415-48528-9

    Policy flexibility vs. policy inertia : coalitional dynamics in German pension reform

    ×

    dc.title:

  • Knill, Christoph; Tosun, Jale (2009): Post-accession transposition of EU law in the new member states : a cross-country comparison European integration online papers : EIoP. 2009, 13(2), 18. eISSN 1027-5193. Available under: doi: 10.1695/2009018

    Post-accession transposition of EU law in the new member states : a cross-country comparison

    ×

    In this paper we examine the transposition of European Union (EU) legislation in the twelve 'new' member states during the post-accession stage. To this end, we scrutinize the number of formal notice letters received by the new member states in the period from 2004 to 2007. Our analysis shows that there is considerable variation in the transposition behaviour. While Lithuania, Hungary as well as Slovenia are the best performers, the transposition of EU legislation is less effective in Bulgaria, the Czech Republic, and particularly Romania. The comparatively high number of transposition shortcomings by this latter country group clearly indicates that even the process of incorporating European provisions into domestic law is far from unproblematic, which suggests the existence of even more substantive problems with the practical side of implementation. The results of our descriptive analysis show that transposition failure is predominantly related to the degree of trade with the EU, bureaucratic capacity and pre-accession policy alignment. We conclude that in the intermediate-term increasing bureaucratic capacities and stronger economic ties with the EU may help to reduce transposition failures.

  • Gebert, Diether; Boerner, Sabine; Schäffner, Mélanie; Kearney, Eric (2009): How to Foster Team Intrapreneurship - Conflicts as Barriers and Chances Vortrag gehalten: The Eighth Biennial Conference on Contemporary Issues in Entrepreneurship Research, 19-21 März 2009, Ahmedabad, Gujarat, India. 2009

    How to Foster Team Intrapreneurship - Conflicts as Barriers and Chances

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: Gebert, Diether; Schäffner, Mélanie; Kearney, Eric

  • Haunss, Sebastian; Kohlmorgen, Lars (2009): Lobbying or politics? : political claims making in IP conflicts HAUNSS, Sebastian, ed. and others. Politics of Intellectual Property. Cheltenham: Elgar, 2009, pp. 107-128

    Lobbying or politics? : political claims making in IP conflicts

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: Kohlmorgen, Lars

  • Haunss, Sebastian (2009): Felix Kolb: Protest and Opportunities; the Political Outcomes of Social Movements : Frankfurt/M.: Campus-Verl., 2008 [Rezension] West European Politics. 2009, 32(3), pp. 687-688. ISSN 0140-2382. eISSN 1743-9655. Available under: doi: 10.1080/01402380902786449

    Felix Kolb: Protest and Opportunities; the Political Outcomes of Social Movements : Frankfurt/M.: Campus-Verl., 2008 [Rezension]

    ×

    Review of Felix Kolb's book "Protest and Opportunities: The Political Outcomes of Social Movements" (Campus Verlag, Frankfurt/M. and New York, 2008, 341 pp., e37.90, ISBN 978-3- 5933-8413-9 (pbk))

  • Janning, Frank; Leifeld, Philip; Malang, Thomas; Schneider, Volker (2009): Diskursnetzwerkanalyse : Überlegungen zur Theoriebildung und Methodik SCHNEIDER, Volker, ed., Frank JANNING, ed., Philip LEIFELD, ed., Thomas MALANG, ed.. Politiknetzwerke : Modelle, Anwendungen und Visualisierungen. 1. Aufl.. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2009, pp. 59-92. ISBN 978-3-531-16401-4. Available under: doi: 10.1007/978-3-531-91883-9_3

    Diskursnetzwerkanalyse : Überlegungen zur Theoriebildung und Methodik

    ×

    Die Entdeckung, dass Denksysteme, Ideologien, Überzeugungen, Normen und Werte in der Politik allgemein und in politischen Entscheidungsprozessen im Besonderen eine bedeutende Rolle spielen, ist wahrlich nicht neu. Bedeutende Strömungen der politischen Philosophie – von den alten Griechen bis zum deutschen Idealismus – sind maßgeblich von dieser Grundannahme geprägt. Auch in der modernen Politikwissenschaft spielt die Welt der Ideen eine nicht unbedeutende Rolle, insbesondere in den Analysen zur politischen Kultur. Sowohl die strukturfunktionale Systemtheorie als auch der französische Strukturalismus haben die (relative) Autonomie von ideellen Prozessen stets betont. Das Ideelle als Gegenstand der Politikanalyse in modernen diskursanalytischen Varianten ist daher nicht ungewöhnlich. Innovativ hingegen ist der spezielle theoretische und methodische Zugang. Während traditionelle Analysen empirische Evidenz in der Regel nur über pauschale oder anekdotische Verweise auf relevante Denk- und Überzeugungssysteme zu erzeugen versuchten, haben moderne Untersuchungen den Anspruch, über Mikroanalysen von Sprachbildern und Argumentationsmustern die spezifische Funktionslogik dieser ideellen Strukturen zu dechiffrieren.

  • When Economy Strengthens Sustainability : How Does Economic Integration Stimulate the Development of Progressive Environmental Regulations?

    ×

    The interaction between economic integration and environmental policy has become an important issue in the last few years. Despite the considerable scholarly attention this topic attracted, actual government responses in terms of environmental policy outputs remain largely untouched by both theoretical and empirical work. To fill this gap, we suggest a theory-based disaggregation of the compound variable economic integration for deriving more precise expectations on its differential impact on environmental policy arrangements. In doing so, we show that economic integration may indeed trigger an upward movement at least regarding the level of environmental policy setting. To illustrate our arguments empirically, we present evidence from Turkey. The analysis of the development of Turkish clean air policy from 1975 to 2005 highlights a regulatory expansion. At the same time, however, the emission of air pollutants increased as well. Consequently, we offer a differential interpretation of how environmental policy setting and enforcement are related to sustainable development.

  • Behnke, Nathalie (2009): Rhodes, R. A. W., Sarah A. Binder und Bert A. Rockman (Hrsg.): The Oxford Handbook of Political Institutions Politische Vierteljahresschrift. 2009, 50(1), pp. 157-161. ISSN 0032-3470. eISSN 1862-2860. Available under: doi: 10.1007/s11615-009-0131-8

    Rhodes, R. A. W., Sarah A. Binder und Bert A. Rockman (Hrsg.): The Oxford Handbook of Political Institutions

    ×

    dc.title:

  • Rölle, Daniel (2009): Vertrauen in die öffentliche Verwaltung im internationalen Vergleich : Gemeinsamkeiten, Unterschiede und deren Erklärungsfaktoren HILL, Hermann, ed.. Verwaltungsmodernisierung im europäischen Vergleich. 1. Auflage. Baden-Baden: Nomos, 2009, pp. 291-310. Verwaltungsressourcen und Verwaltungsstrukturen. 13. ISBN 978-3-8329-5208-2. Available under: doi: 10.5771/9783845220642-291

    Vertrauen in die öffentliche Verwaltung im internationalen Vergleich : Gemeinsamkeiten, Unterschiede und deren Erklärungsfaktoren

    ×

    dc.title:

  • Brouard, Sylvain; Wilkerson, John; Baumgartner, Frank R.; Timmermans, Arco; Bevan, Shaun; Breeman, Gerard; Breunig, Christian; Chaqués, Laura; Green-Pedersen, Christopher; Jennings, Will; John, Peter; Jones, Bryan D.; Lowery, David (2009): Comparer les productions législatives : enjeux et méthodes BROUARD, Sylvain, ed. and others. Les agendas politiques. Bruxelles: De Boeck & Larcier, 2009, pp. 381-404. Revue internationale de politique comparée. Vol. 16, No. 3. ISBN 978-2-8041-0353-8

    Comparer les productions législatives : enjeux et méthodes

    ×

    Sur quels enjeux politiques les parlements légifèrent-ils ? Cette interrogation d’apparence anodine n’a que rarement fait l’objet d’une attention soutenue, particulièrement dans une perspective comparée. Pourtant la production des lois constitue l’un des éléments structurants d’une communauté politique et de la compétition démocratique. Dans cet article, notre objectif est à la fois d’étudier la « politique de l’attention » au sein de l’agenda législatif et d’en discuter les défis méthodologiques. De cette perspective, nous proposons l’étude de trois méthodes de comparaison des productions législatives. Enfin nous tirons quelques leçons de ces résultats et esquissons un agenda de recherche.

  • Busemeyer, Marius R. (2009): Social democrats and the new partisan politics of public investment in education Journal of European Public Policy. 2009, 16(1), pp. 107-126. ISSN 1350-1763. Available under: doi: 10.1080/13501760802453171

    Social democrats and the new partisan politics of public investment in education

    ×

    This paper studies the impact on public education spending of social democratic participation in government. By means of a pooled time-series analysis of spending in OECD democracies, it is shown that social democrats have increased public spending primarily on higher education. This finding is at odds with simple class-based models of partisan preferences (Boix) that predict a preference for non-tertiary education. As an alternative, the notion of a 'new politics of public investment in education' (Iversen) is presented. From this perspective, political parties are not merely transmission belts for the economic interests of social classes, but use policies and spending strategically to attract and consolidate voter groups. By increasing public investment in tertiary education, social democrats cater to their core electoral constituencies (for example, by expanding enrolment) and, at the same time, new middle-class constituencies to escape electoral dilemmas and reforge the cross-class alliance with the middle class.

  • Policy and institutional chance in emerging market democracies : which factors account for environmental policy making in Eastern Europe and Latin America?

    ×

    dc.title:

  • Schniewind, Aline; Freitag, Markus; Vatter, Adrian (2009): Big Cabinets, Big Governments? Grand Coalitions and Public Policy in the German Laender Journal of Public Policy. 2009, 29(3), pp. 327-345. Available under: doi: 10.1017/S0143814X09990092

    Big Cabinets, Big Governments? Grand Coalitions and Public Policy in the German Laender

    ×

    The inauguration of Germany s grand coalition of Christian Democrats (CDU/CSU) and the Social Democrats (SPD) raises questions about the public policy performance of a coalition of ideological opposite. This paper turns attention to influence of coalition governments on the size of government in the German Laender from 1992 to 2005. We investigate whether grand coalitions at the sub-national level in Germany systematically affect government spending for education (including cultural affairs) and internal security. The article argues that the effects of grand coalitions on the size of the public sector are moderated by partisan politics but sometimes in unexpected ways. For example, government spending in the field of education is reduced when leftist parties are powerful in the Laender.

  • Merkel, Wolfgang; Grimm, Sonja (Hrsg.) (2009): War and democratization : legality, legitimacy and effectiveness

    War and democratization : legality, legitimacy and effectiveness

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.editor: Merkel, Wolfgang

  • Lazer, David; Mergel, Ines; Friedman, Allan (2009): Co-Citation of Prominent Social Network Articles in Sociology Journals : The Evolving Canon Connections. 2009, 29(1), pp. 43-64

    Co-Citation of Prominent Social Network Articles in Sociology Journals : The Evolving Canon

    ×

    Social network analysis has been a particularly hot area across the social (and some non-social) sciences. How has this growth, in turn, affected the field of social network analysis within sociology, the discipline which has served as the primary home of social network analysis over the last several decades? In order to answer this question, we examined the citation patterns of the social network papers in the two leading general sociology journals, the American Sociological Review and the American Journal of Sociology, from 1990-2005, focusing on the body of literature that was cited by at least two social network papers in a given year. We produced two network snapshots of the social network canon during this period. These analyses reveal a combination of great change and substantial continuity. There was a substantial increase in interest in social networks in sociology throughout this period, and, in particular, an enormous rise in interest in small world issues, coupled with the abrupt entry of mathematicians and physicists into the sociology social network canon. However, during this entire period Granovetter’s work remained squarely at the center of the canon, with Granovetter (1973) as the most cited piece at both the earlier and later snapshots.

  • Against the Odds : The Ill-Structured Conditions, Organizational Pathologies, and Coping Strategies of United Nations Transitional Administrations

    ×

    Die Doktorarbeit setzt sich mit einem alternativen Erklärungsansatz für den Erfolg bzw. das Scheitern von Interimsverwaltungen der Vereinten Nationen auseinander. Ich schlage einen Theorie- und Analyserahmen vor, der Pathologien und Bewältigungsverhalten von VN-Interimsverwaltungen in den Mittelpunkt rückt. Diese organisationstheoretische und behavioristische Perspektive auf Kausalprozesse kann gängige Erklärungsmodelle mit ihrer Betonung von Makovariablen durch die Bereitstellung einer Mikrofundierung sinnvoll ergänzen. Darüber hinaus bietet das vorgeschlagene Analyseraster Systematisierungspotential für qualitative Fallstudien.
    Interimsverwaltungen der Vereinten Nationen stellen multidimensionale Friedensoperationen dar, die zusätzlich mit Regierungsautorität ausgestattet wurden; sie sind damit ein höchst komplexes und aufwendiges Instrument der Mitgliedsstaaten im Werkzeugkasten internationaler Konfliktbekämpfung und Befriedung. Die Dissertation geht von der Annahme aus, dass Friedensoperationen im Allgemeinen und VN-Interimsverwaltungen im Besonderen unter widrigen, "ill-structured" Rahmenbedingungen agieren müssen: Sie sind eingeschränkt durch die politischen Interessen der VN-Mitgliedsstaaten als auch durch die institutionellen Regeln und die begrenzten Mittel der Vereinten Nationen; außerdem stehen sie "im Feld" großen Herausforderungen in Form fortbestehenden Konfliktpotentials und geringer Qualifikation, teils auch Ablehnung, der lokalen Bevölkerung gegenüber. Ich argumentiere, dass Interimsverwaltungen unter diesen Bedingungen zwangsläufig pathologisches Verhalten entwickeln. Je virulenter diese Pathologien werden, desto wahrscheinlicher wird auch ein Scheitern der Mission. Ich argumentiere weiter, dass "fit coping", also angepasstes Bewältigungsverhalten, diese Pathologien abmildern oder gar eliminieren kann und dazu beiträgt, dass die Mission trotz erheblicher Widrigkeiten erfolgreich sein kann.
    Das Argument wird mit Hilfe von organisationstheoretischen und psychologischen Konzepten spezifiziert. Ich integriere die Theorie der kognitiven Verzerrung, den Prinzipal-Agenten Ansatz, das Konzept enger Kopplung komplexer Prozesse, und das Pfadabhängigkeitstheorem zu einem kohärenten theoretischen Rahmen und leite vier Existenzhypothesen zu Pathologien und Bewältigungsstrategien ab. Die Hypothesen werden anhand der Analyse der VN-Verwaltungen in Ost-Slawonien/Kroatien (UNTAES, 1996-1998) und in Ost-Timor (UNTAET, 1999-2002) untersucht. Beide Missionen stellten erfolgreiche Unterfangen dar weshalb empirische Evidenz für erfolgreiches "coping"-Verhalten vorliegen sollte. Zur Untersuchung meiner Hypothesen führe ich Experteninterviews durch und analysiere Primär- und Sekundärquellen. Durch qualitatives Einzelfallstudiendesign mit dichter Beschreibung und unter Verwendung der "process tracing"-Methode rekonstruiere ich die beiden Transitionsprozesse.
    Pathologien kognitiver Verzerrung, kontraproduktiven Agierens von Prinzipalen wie Agenten, zu enger Kopplung komplexer Prozesse, und eingefahrener Situationen lassen sich nachweisen. Während alle Pathologien relevant wurden, kamen Probleme, wie sie der Prinzipal-Agenten-Ansatz beschreibt, in beiden Fällen sehr häufig vor. Im Unterschied zu UNTAES zeigte die Interimsverwaltung in Ost-Timor zudem starke Defizite in der Problemwahrnehmung und -verarbeitung, insbesondere während ihrer Anfangsphasen. In Bestätigung meiner Generalhypothese legten beide Missionen erfolgreiche Bewältigungsstrategien an den Tag. Die identifizierten "coping"-Strategien werden kategorisiert und zu den vier Pathologietypen in Bezug gesetzt. Gutes Bewältigungsverhalten scheint auch von bestimmten Ressourcen abzuhängen, insbesondere von der Bewilligung umfassender Autorität durch den Sicherheitsrat und von genügend finanziellen und personellen Mittel, sowie von einer aufmerksamen und entschlossenen Missionsführung, die eben diese Ressourcen um- und einsetzen kann. Aus dieser Perspektive betrachtet sollte die Evaluation von VN-Interimsverwaltungen auch immer ihre jeweiligen Widrigkeiten und Vorteile mit einbeziehen; ein solches Effizienzkriterium könnte in zukünftigen Untersuchungen Anwendung finden.

Beim Zugriff auf die Publikationen ist ein Fehler aufgetreten. Bitte versuchen Sie es erneut und informieren Sie im Wiederholungsfall support@uni-konstanz.de