Aktuelle Publikationen

Auf dieser Seite finden Sie die chronologisch geordneten Veröffentlichungen unserer Wissenschaftler*innen aus den vergangenen Jahren.

Aktuelle Publikationen (Politik- und Verwaltungswissenschaft)

  • Artikel
  • Buch
  • Dissertation
  • Studien- / Abschlussarbeit
  • Tagungsbericht
  • Andere
20 / 4360
  • Verwaltungsmodernisierung in internationalen Organisationen : eine Studie zur Reform des Personalmanagements der Vereinten Nationen

    ×

    Die Arbeit untersucht die Reformentwicklungen des Personalmanagements der Vereinten Nationen im Zeitraum von 1995-2007. Im Mittelpunkt steht die Frage, inwieweit die Vereinten Nationen ihre Managementstrukturen gewandelt und an den Idealtypus des New Public Management (NPM) angepasst haben. Die empirischen Befunde zeigen, dass weitreichende Reformmaßnahmen angestoßen und umgesetzt wurden. Ein Vergleich mit den Maßnahmen der Europäischen Kommission und des Sekretariats der OECD im Bereich des Personalmanagements verdeutlicht klare Varianzen hinsichtlich der Reformentwicklungen. Diese können mithilfe der Theorie des institutionellen Isomorphismus nicht abschließend erklärt werden. Die Reformentwicklungen der Vereinten Nationen hingegen, erfüllen die theoretischen Erwartungen, die sich aus dem Konzept mimetischer Isomorphie ergeben.

  • Knill, Christoph; Lenschow, Andrea (2007): Hierarchie, Kommunikation und Wettbewerb : Muster europäischer Umweltpolitik und ihre nationalen Auswirkungen Politische Vierteljahresschrift, Sonderheft. 2007, 39, pp. 223-242

    Hierarchie, Kommunikation und Wettbewerb : Muster europäischer Umweltpolitik und ihre nationalen Auswirkungen

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: Lenschow, Andrea

  • Bruch, Heike; Kunze, Florian (2007): Management einer Aging Workforce : Ansätze zu Kultur und Führung Zeitschrift Führung + Organisation : ZfO. 2007, 76(2), pp. 72-77. ISSN 0722-7485

    Management einer Aging Workforce : Ansätze zu Kultur und Führung

    ×

    Der demografische Wandel sorgt nicht nur für Schwierigkeiten in unseren Sozialsystemen, er lässt auch die Belegschaften altern. Eine Abkehr von der bisher verbreiteten Politik, ältere Mitarbeiter aus den Unternehmen zu drängen, ist daher unausweichlich. Neue Ansätze müssen die Potenziale der älteren Beschäftigten in den Mittelpunkt rücken. Diese können, wie neue wissenschaftliche Studien erwiesen haben, durchaus mit denen der jungen Mitarbeiter konkurrenzfähig sein, wenn auf altersspezifische Einschränkungen Rücksicht genommen wird. Die Autoren untersuchen die Auswirkungen des Alterns auf die Arbeitsleistung und zeigen anhand von zwei Praxisbeispielen, dass es einer neuen Unternehmenskultur bedarf, die auf die Bedürfnisse der Aging Workforce zugeschnitten ist.

  • Noetzel, Timo (2007): Afghanistan, Germany and NATO: Ignoring the Insurgency The world today : Chatham House review. 2007, 63(11), pp. 9-10

    Afghanistan, Germany and NATO: Ignoring the Insurgency

    ×

    The situation in Afghanistan is increasingly grave. Casualties continue and commanders warn of set backs ahead. German troops are in the least dangerous part of the country, yet the debate back home includes the option of a pullout. The difficult decisions may have a serious impact on NATO and the Atlantic alliance.

  • Weber, Sabrina (2007): Autonomous social dialogue at EU level : problems and effects of voluntary agreements 8th International Industrial Relations Association (IIRA) European Regional Congress "The Dynamics of European Employment Relations", Manchester, 2007. 2007

    Autonomous social dialogue at EU level : problems and effects of voluntary agreements

    ×

    dc.title:

  • Pudel in Uniform. Das Kommando Spezialkräfte (KSK) in Afghanistan braucht einen klaren Auftrag [Kommentar]

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: Schreer, Benjamin

  • Freiwilligen-Monitor Schweiz 2007

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: Bühlmann, Marc

  • Elff, Martin; Gschwend, Thomas; Johnston, Ron J. (2007): Ignoramus, Ignorabimus? : On Uncertainty in Ecological Inference Political Analysis. 2007, 16(1), pp. 70-92. ISSN 1047-1987. eISSN 1476-4989. Available under: doi: 10.1093/pan/mpm030

    Ignoramus, Ignorabimus? : On Uncertainty in Ecological Inference

    ×

    Models of ecological inference (EI) have to rely on crucial assumptions about the individual-level data-generating process, which cannot be tested because of the unavailability of these data. However, these assumptions may be violated by the unknown data and this may lead to serious bias of estimates and predictions. The amount of bias, however, cannot be assessed without information that is unavailable in typical applications of EI. We therefore construct a model that at least approximately accounts for the additional, nonsampling error that may result from possible bias incurred by an EI procedure, a model that builds on the Principle of Maximum Entropy. By means of a systematic simulation experiment, we examine the performance of prediction intervals based on this second-stage Maximum Entropy model. The results of this simulation study suggest that these prediction intervals are at least approximately correct if all possible configurations of the unknown data are taken into account. Finally, we apply our method to a real-world example, where we actually know the true values and are able to assess the performance of our method: the prediction of district-level percentages of split-ticket voting in the 1996 General Election of New Zealand. It turns out that in 95.5% of the New Zealand voting districts, the actual percentage of split-ticket votes lies inside the 95% prediction intervals constructed by our method.

  • Lutz, Georg; Selb, Peter (2007): National Elections in Switzerland KLÖTI, Ulrich, ed. and others. Handbook of Swiss Politics. Zürich: Neue Zürcher Zeitung, 2007. ISBN 978-3-03823-136-3

    National Elections in Switzerland

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: Lutz, Georg

  • Taiwanese American Grassroots Lobbies on the Hill : a Case Study of the Formosan Association for Public Affairs

    ×

    This paper explores the factors that have influenced the effectiveness of Taiwanese American grassroots lobbies on Capitol Hill through a case study of the Formosan Association for Public Affairs (FAPA), a notable non-state actor that has been actively advancing Taiwanese interests in the United States since 1982. I undertake a comparative analysis of FAPA's five campaigns: its request to the Taiwan government to lift its blacklist policy, its urging of the U.S. government to allow Taiwanese Americans to state "Taiwan" as their place of birth on their U.S. passports, its promotion of Taiwan's participation in the World Health Organization (WHO) and the United Nations, and its campaign in favor of the Taiwan Security Enhancement Act (TSEA) in 2000. The direct result of this analysis indicates that FAPA's success does not solely lie in its ability to find a champion in Congress, or to win the U.S. president's support. Equally important is the nature of the issues that FAPA campaigns bring up. If an issue resonates or is compatible with the preexisting collective identities and beliefs of the actors it affects, it is more likely to be pushed through in the legislature.

  • Balint, Tim; Knill, Christoph (2007): The Limits of Legitimacy Pressure as a Source of Organizational Change : The Reform of Human Resource Management in the OECD BAUER, Michael W., ed., Christoph KNILL, ed.. Management Reforms in International Organizations. Baden-Baden: Nomos, 2007, pp. 117-131. Working Paper Series / Chair of Comparative Public Policy and Administration

    The Limits of Legitimacy Pressure as a Source of Organizational Change : The Reform of Human Resource Management in the OECD

    ×

    The process of international diffusion of the New Public Management (NPM) has to a considerable extent been fuelled by communication activities of international organizations, such as the OECD. Management reforms within these international organizations themselves so far were hardly subject to comprehensive investigations. While considerable scientific attention was placed on analyzing the role of international organizations as arena for international cooperation, it is only recently that the role and functioning of international bureaucracies became a subject of growing importance. In this context, however, changes in management structures have only been addressed by few descriptive case. We hence have limited knowledge about the extent to which international organizations, often considered as crucial diffusion agents with regard to public sector management reforms, actually live up to the standards they promote. Moreover, we have limited theoretical understanding of the causes of corresponding reform developments in these organizations. In this article, we address this research gap by an analysis of human resource management reforms in the OECD between 1996 and 2004. The period of investigation is determined by the term of office of Donald Johnston as OECD Secretary General (since 1996) and the data available. The OECD embarked on a major reform program of its human resource policies in 2005. But this had not been completed at the time of this study and is therefore not covered in this article.

  • Determinanten der Höhe staatlicher Entwicklungshilfe

    ×

    This study focuses on the explanation of different levels in foreign aid spending of 21 OECD-countries in five different periods from 1980 to 2005. It starts out by giving an overview of relevant issues and the history of international foreign aid. Examples of different measures of foreign aid are given and compared with each other. The Official Development Assistance (ODA)/GNI is taken as an indicator of foreign aid spending.
    The comparison of the different aid levels shows, that huge differences between the 21 donor countries exist.
    In the third chapter, different theoretical approaches of the comparative public policy research and a literature survey of the state of research in levels of foreign aid are given. Six schools of thought are described. Three of them are assumed to be central: the political-institutional school, the partisan theory, and the socio-economic school.
    Hypotheses are derived from that basis. They state that countries with a well developed welfare system, a strong left party power and a high economic capacity are the most generous donors of foreign aid. This is based on the theoretical assumptions, that there is a parallel between the principles of welfare states and the idea of foreign aid. Further on a higher generosity of left parties in comparison to right parties due to their believe system and the possibility of being more generous with higher financial resources.
    The results of a series of regressions give some evidence that the assumptions were valid.
    But the study also suggests that further research is needed to get a better understanding of the high variance in foreign aid spending between countries of the OECD and that qualitative research seems to be a useful complementary approach to reach that goal.

  • Spezialkräfte der Bundeswehr : Strukturerfordernisse für den Auslandseinsatz

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: Schreer, Benjamin

  • Kliche, Thomas; Töppich, Jürgen; Kawski, Stephan; Brunecker, Lutz; Önel, Jale; Ullrich, Anneke; Koch, Uwe (2007): Professional expectations about quality assurance : a review-based taxonomy of usability criteria in prevention, health promotion and education Journal of Public Health. 2007, 15(1), pp. 11-19. Available under: doi: 10.1007/s10389-006-0072-2

    Professional expectations about quality assurance : a review-based taxonomy of usability criteria in prevention, health promotion and education

    ×

    Usability criteria sum up cognitions and perceptions of professional methods and problem solutions such as quality assurance in health care. They are important for the dissemination and implementation of innovations and the effectivity and efficiency of systems. In order to extract such criteria in an explorative structured review, publications from five fields were examined: (a) quality assurance in health care, (b) health promotion and education, (c) psychological methodology, (d) evaluation studies, and (e) comparative policy assessment. One hundred thirty-eight English and German basic and applied research contributions were selected. Usability criteria and comments on their interference were extracted. The review provided a two-dimensional taxonomy of the concept of usability. The first dimension is defined by five functional aspects of quality assurance instruments: (1) easy and efficient handling, (2) scope of practical functions and options for usage, (3) completeness of information, (4) users' compliance and motivation, and (5) scientific quality of results and data. Between these usability areas some characteristic antagonisms are perceived. The second dimension is defined by four levels of increasing precision of professional cognitions: The usability area constitutes level 1. Each consists of several main criteria (level 2). Twenty-one main criteria of usability were found that were each specified by alternative sub-criteria (level 3) and their empirical indicators (level 4). This taxonomy offers an approach to the empirical exploration of users' expectations concerning quality assurance. It may contribute to the transparency of stakeholders' perspectives, to the preparation of consensus procedures in QA and to systematical comparison of quality assurance systems.

  • Schneider, Gerald (2006): Kronenberger, Vincent & Jan Wouters, eds: The European Union and Conflict revention : Policy and Legal Aspects Journal of Peace Research. 2006, 43(3), pp. 356. ISSN 0022-3433. eISSN 1460-3578. Available under: doi: 10.1177/0022343306063936

    Kronenberger, Vincent & Jan Wouters, eds: The European Union and Conflict revention : Policy and Legal Aspects

    ×

    dc.title:

  • Fosu, Augustin; Bates, Robert; Hoeffler, Anke (2006): Institutions, Governance and Economic Development in Africa : an Overview Journal of African Economies. 2006, 15(AERC Supplement 1), pp. 1-9. ISSN 0963-8024. Available under: doi: 10.1093/jae/ejk004

    Institutions, Governance and Economic Development in Africa : an Overview

    ×

    As poor policies are blamed for dismal economic outcomes in many African countries and institutions and governance have assumed greater importance in explaining policy making, this article overviews a set of papers appearing in the current volume on ‘institutions, governance and economic development in Africa’. The following results emerge. First, while politically accountable governments can lead to improved economic outcomes, they are unlikely to adopt economically desirable policies that are unpopular with the populace. Unfortunately, such governments also tend to increase the risk of political disorder in Africa, which may in turn be growth-inhibiting. Thus, recent attempts by African countries to adopt more democratic governments may not lead to the expected improved growth and development outcomes unless successful attempts at minimising political disorder can be achieved. Second, the existence of ethnically based interest groups is likely to result in sub-optimal provision of public goods, which can be critical to the development process. Hence, the challenge of attenuating ethnic polarisation is a salient one. Third, as the Botswana case indicates, the ability to appropriately accommodate minority interests, coupled with the existence of external threats and natural resource endowments that foster the delineation of property rights, augers well for state building required for good governance, notwithstanding the existence of low population density.

  • „Zukunft des Goethe-Institutes“ : Anmerkungen zur Strategie der Mittlerorganisation und zur Umsetzung des Sprach- und Kulturauftrages

    ×

    Die gegenwärtige Strategiedebatte des Goethe-Institutes kommt sehr spät. Dies ist darauf zurückzuführen, dass auf dem Felde der Auswärtigen Kulturpolitik (AKP) vergleichbar aktive EU-Mitgliedstaaten wie Frankreich und Großbritannien ihre Satellitennetze längst an den globalen Erfordernissen ausgerichtet haben, das Goethe-Institut aber an einer relativ strukturkonservativen Standortpolitik festgehalten hat. Wie zwei Evaluationsstudien des Autors zeigen, orientiert sich die praktische Politik dieser zentralen AKP-Mittlerorganisation Deutschlands nur begrenzt am engen Auftrag der Sprach- und Kulturvermittlung. So spielt in der Entsendung von Mitarbeitern die touristische Attraktivität des jeweiligen Gastlandes eine zentrale Rolle; die Nachfrage eines Gastlandes nach deutscher Kultur und Sprache scheint ein Nebenfaktor zu sein. Angesichts dieser nur beschränkt auftragskonformen und zukunftsgerichteten Standortstrategie scheint es empfehlenswert,
    • die künftige Standortauswahl und die personelle Ausstattung der Gaststaaten mit Mitarbeitern des Goethe-Institutes stärker am Grundauftrag zu orientieren;
    • dabei die langfristigen gesellschaftlichen und wirtschaftlichen Bedürfnisse Deutschlands ebenso zu berücksichtigen wie die künftige Nachfrage nach deutscher Kultur und Sprache;
    • die Aktivitäten des Mittlers weniger auf abstrakte Ziele wie Völkerverständigung und Friedenssicherung auszurichten, die für die praktische Arbeit weitgehend irrelevant sind;
    • die Effektivität der Arbeit des Goethe-Institutes und anderer AKP-Mittlerorganisationen so systematisch zu erheben, wie es vor ein paar Jahren im Auswärtigen Amt im Rahmen einer umfassenden Evaluation der AKP angedacht war.

  • Leuffen, Dirk (2006): Verbände als Indikator variabler Mitgliedermobilisierung : Mancur Olson SEBALDT, Martin, ed. and others. Klassiker der Verbändeforschung. 1. Aufl.. Wiedbaden: VS Verl. für Sozialwissenschaften, 2006, pp. 93-110. ISBN 978-3-531-15142-7. Available under: doi: 10.1007/978-3-531-90439-9_5

    Verbände als Indikator variabler Mitgliedermobilisierung : Mancur Olson

    ×

    Der NationalÖkonom Mancur Lloyd Olson wurde am 22. Januar 1932 in Grand Forks (North Dakota) geboren. Er stammt aus einer Familie von Landwirten norwegischer Abstammung. 1954 erwirbt Olson einen „Bachelor of Science“ an der North Dakota State University. Ein „Rhodes Stipendium“ ermÖglicht ihm daraufhin einen Aufenthalt an der Universität Oxford, den er mit einem „Master of Arts“ abschließt. 1956 schreibt sich Olson in das Graduierten-Programm der Harvard Universität ein, wo er auch erste Lehrerfahrungen sammelt. Nachdem Olson seine Promotion wegen seines Militärdienstes an der „Air Force Academy“ von 1961 bis 1963 unterbrochen hatte, wird seine Doktorarbeit erst im dritten Anlauf von seinem Betreuer Thomas C. Schelling akzeptiert. Dennoch empfiehlt Schelling die Arbeit zur Publikation bei der renommierten Harvard University Press, wo sie 1965 unter dem Titel „The Logic of Collective Action“ erscheint.

  • Außenbeziehungen von Regionen : europäische Regionen im Vergleich

    ×

    Seit etwa 10-15 Jahren lässt sich eine rasante Zunahme der Außenbeziehungen von Regionen beobachten. Gleichwohl ist die wissenschaftliche Aufarbeitung dieser Entwicklung noch bruchstückhaft. Insbesondere eine systematische Erforschung der grundlegenden Einflussfaktoren fand bisher nur äußerst unzureichend statt. Ziel des Buches ist es deshalb, anhand einer Untersuchung der Außenbeziehungen von insgesamt 52 Regionen aus Deutschland, Frankreich, Großbritannien und Belgien Erkenntnisse über die dafür zugrunde liegenden Erklärungsfaktoren zu gewinnen. Als wesentliche Dimensionen der abhängigen Variablen der regionalen Außenbeziehungen können dabei regionale Partnerschaften, die Unterhaltung internationaler Vertretungen und das europapolitische Engagement identifiziert werden.



    Theoretisch einordnen lässt sich das Phänomen der regionalen Außenbeziehungen in den durch die Globalisierung bedingten Prozess der zunehmenden Verschmelzung von Innen- und Außenpolitik, der zu einer Entgrenzung der Staatenwelt führt. Folgen sind sowohl eine Perforation nationalstaatlicher Souveränität als auch eine kontinuierliche Bedeutungssteigerung der regionalen Ebene, insbesondere auf wirtschaftlichem Gebiet. So lassen sich derzeit weltweit Vorhaben zur weiteren staatlichen Dezentralisierung bzw. Föderalisierung beobachten. Dadurch wachsen auf der Ebene der Regionen sowohl die Notwendigkeit als auch die Chance, Außenbeziehungen aufzunehmen, um sich im globalen Wettbewerb zu positionieren.



    Die methodische Grundlage dieser Untersuchung ist der von Charles Ragin entwickelte Fuzzy-Set Ansatz, ein für die vor Forschungsfrage vorteilhafter Mittelweg zwischen qualitativen und quantitativen Vorgehensweisen. Mithilfe dieser Methode wird klar, dass die wesentlichen Faktoren zur Erklärung des Ausmaßes an regionalen Außenbeziehungen in der Ausstattung der Regionen mit Außenkompetenzen und mit finanziellen Ressourcen zu suchen sind. Demgegenüber spielen die internationale wirtschaftliche Verflechtung der Region und eventuell vorhandene regionalistische Bestrebungen eine deutlich geringere Rolle. Ein weiteres Ergebnis dieser Untersuchung ist die Erkenntnis, dass sich die Beziehungen zwischen regionalen Außenbeziehungen und nationalstaatlicher Außenpolitik grundsätzlich als komplementär und kooperativ bezeichnen lassen.

  • Vergleich der Wahlbeteiligung bei den Landtagswahlen in den deutschen Bundesländern

    ×

    Gegenstand der Arbeit ist die Erklärung der Niveauunterschiede bei der Wahlbeteiligung in den deutschen Bundesländern zwischen 1990 und 2004. Dazu werden unterschiedliche politisch-institutionelle, sozio-politische und politisch-kulturelle sowie sozioökonomische und soziodemographische Determinanten auf ihre Wirkungskraft hin untersucht. Der Untersuchung liegen Aggregatdaten zugrunde, die weitgehend über amtliche Statistiken zugänglich sind. Die Analyse zeigt, dass für den gesamtdeutschen Ländervergleich die Unterschiede zwischen den alten und neuen Bundesländern als Erklärungsfaktor dominieren.

Beim Zugriff auf die Publikationen ist ein Fehler aufgetreten. Bitte versuchen Sie es erneut und informieren Sie im Wiederholungsfall support@uni-konstanz.de