Aktuelle Publikationen

Auf dieser Seite finden Sie die chronologisch geordneten Veröffentlichungen unserer Wissenschaftler*innen aus den vergangenen Jahren.

Aktuelle Publikationen (Politik- und Verwaltungswissenschaft)

  • Artikel
  • Buch
  • Dissertation
  • Studien- / Abschlussarbeit
  • Tagungsbericht
  • Andere
20 / 4360
  • Knill, Christoph; Lenschow, Andrea (2004): Modes of regulation in the governance of the European Union : towards a comprehensive evaluation JORDANA, Jacint, ed. and others. The politics of Regulation : institutions and regulatory reforms for the age of governance. Cheltenham [u.a.]: Elgar, 2004, pp. 218-244. ISBN 978-1-84376-464-9

    Modes of regulation in the governance of the European Union : towards a comprehensive evaluation

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: Lenschow, Andrea

  • Schneider, Gerald; Spilker, Gabriele (2004): Quantitative Methoden MASALA, Carlo, ed. and others. Handbuch der Internationalen Politik. Wiesbaden: VS-Verlag, 2004, pp. 232-240

    Quantitative Methoden

    ×

    In diesem Übersichtsartikel wollen wir ganz praktisch die beiden Kriterien der Effizienz und der Erwartungstreue verdeutlichen. Anschließend gehen wir auf einige der zentralen Herausforderungen und neueren Entwicklungen ein, die zur Zeit diskutiert werden.

  • Bernath, Magdalena; Schneider, Gerald (2004): Außenwirtschaftspolitik der Schweiz NEU, Michael, ed. and others. Handbuch der Außenwirtschaftspolitiken / Teilband 2: Afrika, Amerika, Asien, Europa, Ozeanien. Münster: LIT, 2004, pp. 786-791. Politik , Forschung und Wissenschaft. 8. ISBN 3-8258-6920-2

    Außenwirtschaftspolitik der Schweiz

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: Bernath, Magdalena

  • Boerner, Sabine; Gebert, Diether (2004): Organisationskultur und Kreativität : Offnungs- und Schließungsprozesse in Theatern und Forschungsorganisationen Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie. 2004, 2, pp. 73-78

    Organisationskultur und Kreativität : Offnungs- und Schließungsprozesse in Theatern und Forschungsorganisationen

    ×

    Zur Förderung organisationaler Kreativität sind einerseits Öffnungsprozesse, wie z. B. die Förderung individueller Freiheiten, notwendig. Diese Öffnungsprozesse führen jedoch andererseits zu Koordinationsdefiziten, die den Organisationserfolg gefährden. In einer empirischen Studie wird erstmals gezeigt, dass in Forschungseinrichtungen (n = 113 Befragte) und in Theatern (n = 88 Befragte) Öffnungsprozesse stets von parallelen Schließungsprozessen (durch Förderung von Orientierung, Konsens und Vertrauen) begleitet sind. Diese reduzieren die negativen Sekundäreffekte der Öffnung, können sie jedoch im Theater nicht vollständig kompensieren, weil hier ein besonders hoher Koordinationsbedarf besteht. Im Theater wird daher zusätzlich der Grad der Öffnung selbst reduziert, um der Entstehung negativer Sekundäreffekte vorzubeugen.

  • Personalstrategie und Wandel der Geschäftsstrategie

    ×

    Da die meisten Unternehmen mit hoch dynamischen Marktbedingun-gen konfrontiert sind, ist zur Sicherstellung der Wettbewerbsfähigkeit oft ein fundamentaler Wandel der Geschäftsstrategie notwendig. Da-bei stellt sich im Kontext der Personalforschung die Frage, welche Personalstrategie einen positiven und damit fördernden Einfluss auf die Intensität des Wandels der Geschäftsstrategie haben kann. Es wird in diesem Beitrag entsprechend der mögliche Einfluss der stra-tegischen Gestaltung von HRM-Maßnahmen auf die Intensität des Wandels der Geschätsstrategie. Dabei wird zwischen einer stabili-täts- bzw. flexibilitätsorientierten Personalstrategie differenziert. Die Ergebnisse weisen darauf hin, dass eine zunehmend flexibilitätsori-entierte Gestaltung der Personalentwicklung und gleichzeitig eine stabilitätsorientierte Gestaltung der Personalbeurteilung und Perso-nalentlohnung sowie eine zunehmende Veränderung der Gestaltung der Personalentlohnung einen signifikanten positiven Einfluss auf die Intensität des Wandels der Geschäftsstrategie hat. Insofern erscheint ein spezifisches Gleichgewicht der Konfiguration der HRM-Maßnahmen zwischen Stabilität und Flexibilität für eine Förderung der Intensität des Wandels der Geschäftsstrategie wünschenswert.

  • Social Capital and Good Governance : the Impact of Civil Society on Government Performance

    ×

    In his widely acclaimed study "Making Democracy Work" Robert Putnam has revived the classical argument that social capital, as measured by trust in others and activity in voluntary associations, can build the basis for more democratic processes. Inspired by this assumption and driven by a critique of Putnam s empirical work, this study attempts to rigorously test whether an active and trusting citizenry is conducive to good governance. Conducting several regression analyses, this study finds evidence that higher levels of social capital help to facilitate good governance. In an additional step, the research question is extended from merely asking whether civil society matters for better governance to which aspects of governance it could influence. Disaggregating the dependent variable into its single indicators reveals the impact of social capital to be especially pronounced for the control of corruption and the effectiveness of governments.

  • Trägt charismatische Führung in komplexer und dynamischer Umwelt zum Führungserfolg bei?

    ×

    In der Diplomarbeit wird der Frage nachgegangen, ob charismatische Führung in komplexer und dynamischer Umwelt zum Führungserfolg beiträgt. Dafür werden zunächst charismatische Führungstheorien vorgestellt. Die Effekte charismatischer Führung auf die Geführten werden herausgefiltert und kategorisiert. Des weiteren wird beschrieben, was unter Führungserfolg zu verstehen ist und wie er sich messen bzw. anhand welcher Indikatoren er sich abbilden lässt. Die identifizierten Erfolgsindikatoren werden den Effekten charismatischer Führung gegenüber gestellt, um einen Zusammenhang zwischen den beiden Konstruktionen feststellen zu können. Das Ergebnis der Arbeit besteht darin, einen strukturierten Überblick zum Zusammenhang zwischen charismatischer Führung und Führungserfolg zu geben. Im Schlussteil werden Gestaltungsempfehlungen gegeben.

  • Osterhammel, Jürgen (2003): [Lexikoneintrag] Anti-imperialistische Bewegungen ; Exterritorialität ; Konzessionen und Niederlassungen ; Pachtgebiete ; Vertragshäfen INSTITUT FÜR ASIENKUNDE HAMBURG, , ed., BRUNHILD STAIGER …, ed.. Das große China-Lexikon : Geschichte, Geographie, Gesellschaft, Politik, Wirtschaft, Bildung, Wissenschaft, Kultur. Darmstadt: Wiss. Buchges., 2003

    [Lexikoneintrag] Anti-imperialistische Bewegungen ; Exterritorialität ; Konzessionen und Niederlassungen ; Pachtgebiete ; Vertragshäfen

    ×

    dc.title:

  • Schneider, Gerald; Baltz, Konstantin (2003): The Power of Specialization : how Interest Groups Influence EU Legislation Rivista di Politica Economica. 2003, 93(1), pp. 253-288

    The Power of Specialization : how Interest Groups Influence EU Legislation

    ×

    Questo lavoro fornisce supporto alle affermazioni di Mancur Olson secondo il quale la politica economica è caratterizzata da larghe asimmetrie nel potere dei gruppi di interesse coinvolti. L attenzione è rivolta ad una specifica fase del processo decisionale all interno dell Unione Europea, e cioè ai negoziati interni per decidere la posizione di ciascun paese sulle proposte legislative della Commissione. L analisi, condotta mediante regressioni, mostra che durante il processo di contrattazione, i gruppi di produttori e di consumatori, portatori di interessi particolaristici, sono in grado di muovere il risultato nella direzione da loro preferita. Al contrario, gli interessi generali dei consumatori sembrano scarsamente influenti, mentre gli interessi generali dei produttori mostrano una capacità di influenza comune nei vari paesi membri dell UE considerati.

  • Mach, André; Häusermann, Silja; Papadopoulos, Yannis (2003): Economic regulatory reforms in Switzerland : adjustment without European integration, or how rigidities become flexible Journal of European Public Policy. 2003, 10(2), pp. 301-318. ISSN 1350-1763. Available under: doi: 10.1080/1350176032000059053

    Economic regulatory reforms in Switzerland : adjustment without European integration, or how rigidities become flexible

    ×

    During the 1990s, despite not being a member of the EU and despite the existence of numerous veto-points, Switzerland displayed an unexpectedly high degree of adjustment to inter- and supranational regulations, particularly in the field of economic regulatory reforms. The article explains this high capacity of adjustment by focusing on three major cases: the reform of competition policy, the liberalization of the telecom sector and the reforms of the public procurement policy. By examining the interactions between changes at the international level, the induced changing power relations and actor strategies at the domestic level, as well as national institutional constraints, we provide an empirical analysis of these reform processes. The article shows that domestic adjustment followed to a large extent similar patterns in all cases: the government and some administrative actors played an exceptionally strong leading role in formulating the content of the reforms and in shaping the policy processes. Further, we identify unusually exclusive decision- making processes, in which the opponents to the reforms were marginalized. Nevertheless, some strategic concessions were thereafter made to the "losers' of the reforms, in order to overcome the veto-point of the optional referendum which might have threatened their success.

  • Schneider, Gerald; Schulze, Günther G. (2003): The Domestic Roots of Commercial Liberalism : A Sector-Specific Approach SCHNEIDER, Gerald, ed. and others. Globalisation and Armed Conflict. Lanham, Md.: Rowman & Littlefield, 2003, pp. 103-122. ISBN 978-0-7425-1832-2

    The Domestic Roots of Commercial Liberalism : A Sector-Specific Approach

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: Schulze, Günther G.

  • Schneider, Gerald (2003): Condorcets konstitutionelle Knacknuss. Probleme der politischen Beratung am Beispiel der BSE-Krise. SERDÜLT, Uwe, ed., Thomas WIDMER, ed.. Politik im Fokus : Festschrift für Ulrich Klöti. Zürich: Verl. Neue Zürcher Zeitung, 2003, pp. 383-402. ISBN 3-03823-008-1

    Condorcets konstitutionelle Knacknuss. Probleme der politischen Beratung am Beispiel der BSE-Krise.

    ×

    dc.title:

  • Probleme der Implementation von Umweltpolitik in der Europäischen Union : eine vergleichende Policy-Analyse am Beispiel der IVU-Richtlinie

    ×

    In the European Union there is the problem of insufficient implementation of community law, particularly in the sphere of environmental policy. Implementation problems of European policy are the subject of the present research in political science which identifies mainly three factors in order to explain the effectiveness of implementation: the degree of compatability between European and national policy, effective veto points within the political system of the member state as well as an infringement procedure opened by the European Commission. From this perspective implementation problems emerge, if there is a low degree of compatability and effective veto points exist. In contrast, opening an infringement procedure facilitates the removal of implementation problems. This paper analyses the legal implementation, i. e. the transformation of directives of the European Union into national law. By referring to the IPPC-Directive, the processes of policy formulation in Germany and Ireland are examined in a comparative analysis. The comparison does not confirm the importance which is ascribed to the degree of compatability as an explanatory variable. It is rather the resources of those actors who support the European policy that are crucial to the effectiveness of legal implementation. Effective veto points and infringement procedures constitute such resources but are not capable of explaining the implementation problems entirely.

  • Holzinger, Katharina; Knill, Christoph; Schäfer, Ansgar (2003): Steuerungswandel in der Europäischen Umweltpolitik? HOLZINGER, Katharina, ed. and others. Politische Steuerung im Wandel : Der Einfluss von Ideen und Problemstrukturen. Opladen: Leske und Budrich, 2003, pp. 103-129. ISBN 3-8100-3837-7

    Steuerungswandel in der Europäischen Umweltpolitik?

    ×

    dc.title:

  • Schneider, Gerald; Baltz, Konstantin (2003): Specialization pays off : interest group influence in EU pre-negotiations in four member states Jahrbuch für Neue Politische Ökonomie. 2003, 22, pp. 242-263

    Specialization pays off : interest group influence in EU pre-negotiations in four member states

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: Baltz, Konstantin

  • Indikatoren für die Entwicklungsdynamik nationaler Verwaltungen : Administrative Reformkapazität in föderalen und unitarischen Systemen

    ×

    dc.title:

  • Auf der Suche nach einer europäischen Öffentlichkeit : Inhaltsanalyse der Debatte über eine EU-Verfassung in europäischen Tageszeitungen

    ×

    For some years there has been an intensifying debate in European integration theory on the conception of a transnational public sphere. Generally the existence (or possible development) of such a public sphere is denied. Only a minority of scientists assume that relevant public political communication exists in Europe today. On the other hand, there is broad consensus on the importance of such a public sphere for the exercise of legitimate power by stable, transparent and democratic institutions in the European Union. Only by public discourse will political decisions become accountable, and only by public discourse will collective identities nourish and cultural conflicts be avoided. The speech of the German minister of foreign affairs, Joschka Fischer, at the Humboldt University Berlin on 12 May 2000, marked the beginning of an intense debate on the future of the European Union. In the ensuing discussion politicians from all member states took part. In the mass media the concept of a European constitution was also passionately discussed. Can this debate be regarded as a case of a European public sphere? The paper attempts to answer this question. In the first part the literature on the European public sphere will be reviewed. Three different theory strands of the conception of a European public sphere, which understand the concept of a European public sphere in different ways, are established as ideal types. The liberal mirror model takes on the supervision of European politics by a European public sphere as a conditio sine qua non of a supranational democracy. This is rejected by the pessimist school that considers a European demos as (still) missing. The post-habermasian Berlin school assumes that there already is a sufficient number of communication processes on the European level, which can be characterized as a public sphere. Finally, I will point out some overarching problems of these theories and the literature in general: a meddling of the political and the academic discussion, an orientation towards unrealistic ideal type requirements of public spheres, and a deficit of empirical research. In a second part I will present my own approach. I will promote the argument that important prerequisites for democratic communication in Europe are missing to date. Hence a lack in the development of a European public sphere, I argue. I will suggest the term politics deficit for the lack of transparent political processes that prevent the development of public communication in Europe. The exceptional discussion about a European constitution, started by Fischer's Berlin speech, will be examined as an example of how a European discourse can be produced over substantial political questions, leading to concrete decisions and the strengthening a process of construction of a supranational collective identity. The third part of the paper first shortly sketches the history of the debate, defines the period of investigation and the material examined. Chosen copies of six newspapers from France, Britain and Germany are analysed in a course of roughly seven months. Subsequently, I will advance the computer-assisted content analysis as empirical method and illustrate its theoretical background. Then the research design, the categorical system and the data sources are presented. The data analysis and the documentation of the results of the statistic evaluation are arranged according to the three leading hypotheses and their sub-hypotheses. After the presentation of the general characteristics of the data, I will analyze the hypothesis of the resonance level , the hypothesis of adjustment and the hypothesis of symbolism . As result of the analysis, 19 recapitulatory theses are formulated. Finally I will examine the hypotheses and answer the research question. The investigation leads to the conclusion that the public debate over a constitution for the European Union represents the preliminary stage of a European public sphere. The resonance level of communication is classified and described under all examined publics as European. Besides, only the common perception of a supranational level is missing, but the mutual influences of the publics among themselves point to the fact that it is notably more than an event-dependent communication process between national publics. Thirdly, I find similar attempts in all publics to manufacture a European identity with a common history, a common future and common values. The conclusion offers implications on the possible aftermaths and policy consequences of these results for the further development of the European Union.

  • Angst vor dem Absturz? Staatliche Subventionen für Airlines nach dem 11. September 2001

    ×

    Diese Arbeit analysiert die Höhe der Subventionszahlungen, die Staaten nach dem 11. September 2001 an Fluggesellschaften vorgenommen haben. Erhebliche Unterschiede in der Höhe von Subventionen sind zu erkennen. Diese Magisterarbeit will diese Varianz erklären.
    Theoretische Annahmen aus der rational choice bzw. der aus der Politischen Ökonomie Literatur liegen der Argumentation zugrunde. Staaten nützen die Schwächung des internationalen Anti-Subventionsregimes, das durch den externen Schock (Anschläge vom 11. September 2001) hervorgerufen wird, aus, um nationale Unternehmen im internationalen Wettbewerb besser zu stellen. Die Airline-Industrie wird von Nationalstaaten als zentraler Bereich der nationalen Souveränität betrachtet, ist daher von besonderer Wichtigkeit. Es soll gezeigt werden, dass Staaten nicht nach gleichen internationalen Maßstäben entschädigen (wie von der EU-Kommission gefordert), sondern jeweils abhängig davon, in welcher finanziellen Situation sich die Airlines bereits vor den Anschlägen befanden.
    Anhand von Fallbeispielen werden die in der Arbeit gemachten theoretischen Annahmen untersucht. In die Analyse fließen Fallbeispiele der wichtigsten Fluggesellschaften Europas und Nordamerikas ein.
    Als Ergebnis kann gezeigt werden, dass die Höhe der staatlichen Unterstützung nicht primär davon abhängig ist, wie hoch der Schaden für die jeweilige Airline durch die Anschläge ist wie durch die Schließung des Luftraumes über den USA. Vielmehr unterstützen Staaten nationale Anbieter umso mehr, je höher bereits im Jahr vor den Anschlägen ein finanzielles Minus bei den Fluggesellschaften erzielt wird, je mehr also die Airlines in ihrem Überleben bedroht sind. Die Anschläge des 11. September 2001 dienen den Staaten als Vorwand für Zahlungen, die sonst nicht möglich wären.

  • Agenda-Setting Prozesse im Wahlkampf

    ×

    dc.title:

  • Schneider, Gerald; Baltz, Konstantin (2003): Am Gängelband der Verbände : zum Einfluss von Partikularinteressen auf die deutsche EU-Politik Zeitschrift für Europa- und Staatswissenschaften. 2003, 1, pp. 199-219. Available under: doi: 10.1515/zfse.1.2.199

    Am Gängelband der Verbände : zum Einfluss von Partikularinteressen auf die deutsche EU-Politik

    ×

    This article sheds light on the influence of interest groups in national negotiations on legislative activities by the European Commission. A comparison of four EU member states shows that there are strong asymmetries of influence between different types of interest groups in Germany. In contrast to corporatist or pluralist expectations, one detects no balance of power between contending interest groups. The analysis confirms for the German case the Olsonian hypothesis that specialized or privileged interest groups extend a stronger influence on the bargaining position of the leading ministry than general or societal interests. More specifically, specialized producer and consumer interests prevail over general consumer interests which play almost no role at all.

Beim Zugriff auf die Publikationen ist ein Fehler aufgetreten. Bitte versuchen Sie es erneut und informieren Sie im Wiederholungsfall support@uni-konstanz.de